mhi - آموزه هایی از مدیریت ، مدیران در جهان | یادگیری مدام، مدیریت بحران ، اکتسابی موفق ،

آموزه هایی از مدیریت ، مدیران در جهان | یادگیری مدام، مدیریت بحران ، اکتسابی موفق ،

وقتی رهبران، متعهد به یادگیری و رشد شخصی باشند، احتمالاً کارکنانشان نیز همین احساس را خواهند داشت.  خودتان را خوب بشناسید تا بتوانید قضاوت در مورد دیگران را به درستی انجام دهيد.  وقتی را صرف اندیشیدن دربارة عواملي کنید که می توانند باعث بی انگیزه شدن کارکنان شما شوند .

نکاتی  از مدیریت  مدیران در جهان :


1 . رهبران خوب، به یادگیری تمام عمر اعتقاد دارند

نخستین عامل در ایجاد یک سازمان که متعهد به یادگیری و کسب اطلاعات است، باور ذاتي و شخصي شما در باره لزوم  يادگيري ، مستمر است .وقتی رهبران، متعهد به یادگیری و رشد شخصی باشند، احتمالاً کارکنانشان نیز همین احساس را خواهند داشت. 

چهار عنصر اصلی برای رشد مهارتهای یادگیری  :

1.    از دیدگاههای جدید استقبال کنید. باید بخواهید تا بتوانيد اطلاعات را دریافت نمایید. براي دستيابي به اطلاعات همواره از دیگران سوال کنید. 

2.    تعصبات فردی را شناسایی کنید. ما تمامی اطلاعات را از طریق سبکهای شناختی و معرفتی خویش پالایش می کنیم. شاید شما به اطلاعات مکتوب نیاز داشته باشد در حالی که ممکن است مدیری دیگر به اطلاعات شفاهی توجه کند. به هر روی، شما باید تصویری بزرگ از آنچه مد نظر دارید ، ترسیم نمایید. هر گونه تعصبی در امر یادگیری، مزایا و مضرات خاص خود را دارد. اول خودتان را خوب بشناسید تا بتوانید قضاوت در مورد دیگران را به درستی انجام دهيد. 

3.    به اطلاعات پالایش نشده اعتماد کنید. هر چه سازمان شما بزرگ تر و پیچیده تر باشد، اعتماد شما نیز به اطلاعات پالایش شده بیشتر خواهد بود. باید اطلاعات پالایش نشده و خام را بررسی و تحلیل کنید و آنها را در قالب توصیه و پیشنهاد در اختیار دیگران قرار دهید. 

4.    متواضع باشید. بخشی از تمایل به یافتن ایده های بهتر، غریزی است و بخش دیگر آن به عنوان یک مهارت، باید آموخته شود. باید بدانید که هرگز نمی توانید از پاسخ تمامی پرسشها آگاه باشید. وقتی در تعیین محدودة اطلاعات خود مهارت کسب کردید، آنگاه قدرت یادگیری شما به میزان قابل توجهی رشد خواهد کرد. 

 

2 . رویکردهای نامرسوم یادگیری

در اینجا دو رویکرد را در قبال رهبری بیان کرده ایم که کارآیی بسیار خوبی برای مدیران ارشد دارند:

1. طوری فکر و عمل کنید که گویی برای کارمندانتان کار می کنید. واژه-هایی همچون «رییس»، «گزارش مستقیم» یا «زیردستان» این ایده را تقویت می کنند که کارمندان برای شما کارمی کنند. یک روش مفيد تر این است که این گونه بیندیشید که گویا این شما هستید که به کارمندانتان کمک می نمایید.
کمک شما می تواند شکلهای گوناگونی داشته باشد. باید تضمین نمایید که کارمندان شما همة آنچه را برای انجام دادن احسن شغلشان نیاز دارند ( ابزار، منابع و اطلاعات ) ، در اختیار دارند. به علاوه، باید همانند مرکزی برای جذب عقاید تازه عمل کنید. شما باید یک تسهیل کننده باشید که به اجراي امور مختلف کمک می کند و در عین حال باید مانند  یک مشاور ماهر باشید که می خواهد به همکارانش مشاوره و بازخورد ارایه کند. 
برای ارایة چنین کمکی و انجام دادن صحیح کارتان، باید تمرین نمایید. این کار ساده ای نیست. باید فردی با ذهن روشن، دلسوز و شنونده ای ماهر باشید. 

2. سعی نکنید در دیگران ایجاد انگیزه کنید ، سعی کنید عوامل از بین برنده انگیزه را از سر راه بردارید. افراد می خواهند کار کنند و همة تلاش خویش را انجام دهند. به آنها اجازة این کار را بدهید.

یک راه اين است که وقتی را صرف اندیشیدن دربارة عواملي کنید که می توانند باعث بی انگیزه شدن کارکنان شما شوند . آنها را از سر راه بردارید. سودی که از حذف عوامل ایجاد بی ¬انگیزگی کسب می¬کنید به مراتب بیشتر از سودی است که می¬خواهید از طریق ایجاد انگیزه وترغیب وتشویق نیروهایتان به دست آورید. 


3 . فهرست راهنمای یک اکتساب ( شرکت تازه بدست آمده ) برای مدیران برتر

یک فرآیند اکتساب را در نظر بگیرید. مدیرعامل شرکت مارگارت هفرنان ، تجربیاتش را در خصوص شرکتهایی که در آنها حضورداشته ،  شرکتهایی که اکتساب کرده اند و یا ادغام شده اند ، چنین  بیان می كند :

•    خودتان کارهایتان را انجام دهید. هدف شما باید این باشد که از قبل مشخص سازید آیا اکتساب به نفع زمان و منابع شماست یا خیر. 

•    صادق باشید. از این وسوسه بپرهیزید که بخواهید با عدم صداقت به اهداف شرکتتان برسید. هرچه بر موضوعاتی همچون استقلال، هویت نام تجاری و شیوه های مدیریتی تاکید کنید، احتمال اینکه به موفقیتی بلند مدت دست یابید، بیشتر خواهد شد. 

•    با رهبری سازمانتان هماهنگ باشید. نه فقط با مدیر عامل، بلکه با مدیران ارشد شرکت خود صحبت کنید. حتی نظر مدیر مالی و مدیر فناوری شرکت  را اخذ نمایید. 

•    از شرایط معامله مطلع باشید. وقتی به توافقی کلی رسیدید، سعی کنید از منظرمخالف به آن بنگرید تا ببینید به چه دلایلی نباید دست به چنین اکتسابی بزنید. تمامی اهداف خود را از قبل روشن سازید. 

•    فقط به ارزیابی واسطه ها اتکا نکنید. احتمال شکست خوردن معاملاتی که برای شرکتهای غیردولتی انجام می شوند، زیاد است ، زیرا آنها در ارزیابیهای خود به بیراهه می روند. یک روش خوب برای اجتناب از این وضع آن است که در مورد مبنای یک ارزیابی به توافق برسید تا بتوانید از آن در روند تحقق اهداف شرکت استفاده نمایید. بدین ترتیب، بررسی شرایط مالکیت نسبی، قیمت گذاری سهام و دیگر ابعاد اکتساب کاملاً روشن خواهد بود. 

پس از معامله

آیا این معامله کارآمد خواهد بود؟ از روز اول تضمین نمایید که از کارکنان جدید استقبال خواهد شد.

•    قبل از اینکه جوهر قرارداد خشک شود، یک طرح تلفیق 100 روزه را به کار بگیرید ودر آن به همة موضوعات (مزایا، عناوین، کارتهای ویزیت، موضوعات استراتژیک و تشویق پرسنل ) توجه نمایید. وقتی شرکتی اکتساب می شود، کارکنان آن احساس می کنند که نادیده گرفته و طرد شده اند.

•    وضع جغرافیایی مهم است. برای تدوین یک فرهنگ مشترک، باید در صورت امکان همه چیز را تلفیق و یکپارچه نمایید. این امر مانع از جنگ بر سر قدرت و سردرگمیهای استراتژیک می شود. البته این ، کاري ، پرهزینه است اما مسلماً هزینة آن کمتر از یک اکتساب شکست خورده است. به هر حال این یک ریسک است. 

•    انتظار داشته باشید که تحولات و تغییرات حداقل یک سال به طول بینجامد. فردی را مسئول موفقیت کارتان قرار دهید. نباید در مورد زمان و منابعی که او برای نیل به موفقیت بدان نیاز دارد، مسامحه نمایید. 

 

4 . درسهایی در قبال مدیریت بحران

اگر سازمان شما آنقدر بد اقبال بوده که دچار یک بحران شدید شده، بهترین راه مقابله با آن این جمله مهم است :

" واقعیت را بگویید و آنرا سریع بگویید "

حداکثر احساسات : یک نمونة نه چندان شناخته شده از مدیریت بحران در سال 1993 رخ داد یعنی زمانی که کشف شد تسلیحات به جا مانده از جنگ جهانی اول، در منطقه ای دفن شده اند که حالا یک منطقة مسکونی در ناحيه کلمبیا  محسوب مي شود. احساسات عمومی به شدت فوران کرد ، به ویژه با توجه به تعداد خانه هایی که باید تخلیه می شدند. 
یک ژنرال ارتش که در زمان جنگ مسئول این منطقه بود، به عنوان مسئول این بحران نیز منصوب شده بود. او علاوه بر مدیریت روزمرة بحران ،  هر روز جلساتی عمومی برگزار می کرد. همه از جمله رسانه ها، به این جلسات دعوت می شدند، به همة پرسشها، آگاهانه و واقع بینانه پاسخ داده می شد. در پایان این بحران، او به چنان محبوبیتی در نزد شهروندان دست یافت، که تصمیم گرفتند به افتخار این ژنرال، یکی از خیابانهای منطقه را به نام او کنند .

حداقل آسیب : اگر چه تصورمی کنید به علت درگيرشدن با يك بحران عمومي خيلي بد اقبال هستید ، اما بدانید که این کار می تواند یک تجربة بزرگ برای شما و سازمانتان باشد. به کمک راهکارهایی همچون حقیقت گویی و عادلانه برخورد کردن، میزان آسیب وارده را به حداقل برسانید. 

برای آگاهی بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :

1 .  چگونه فرایند کسب و کارمان را مهندسی مجدد کنیم ؟

2 . چگونه مشکلات مدیریتی خود را ارزیابی کنیم ؟

3 .   روش گرفتن تصميمات عقلاني را می دانید؟ قابل توجه مدیران و کارآفرینان

4 . چگونه برای مشکلات روزمره کسب و کار راه حل بیابیم ؟

5 .  دست یابی به اهداف فردی در مدیریت

نظرات
دیدگاه ارسال کنید