mhi - چرا آگاهی نسبت به آینده مبهم کسب و کارها اهمیت دارد ؟ | ابهام آینده اثر، استان دیویس و کریستوفر میر 

چرا آگاهی نسبت به آینده مبهم کسب و کارها اهمیت دارد ؟ | ابهام آینده اثر، استان دیویس و کریستوفر میر 

این کتابی درباره آینده است؛ اما مؤلفان هیچ چیزی را برای آینده تجویز نمی کنند. در عوض، آنها یک نقطه شروع را دراختیار ما قرار می دهند : ایده های پیش بینانه، مشاهدات و پیش بینی هایی که باعث می شود شما به شکلی خلاقانه درباره کسب و کارتان و آینده خویش بیندیشید.

ابهام آینده
استان دیویس 
کریستوفر میر 

چرا کتاب ابهام آینده را مهم است؟

این کتابی درباره آینده است؛ اما مؤلفان هیچ چیزی را برای آینده تجویز نمی کنند. در عوض، آنها یک نقطه شروع را در اختیار ما قرار می دهند : ایده های پیش بینانه، مشاهدات و پیش بینی هایی که باعث می شود شما به شکلی خلاقانه درباره کسب و کارتان و آینده خویش بیندیشید.

بر خلاف بسیاری از كتاب‌های نوشته شده در زمینه كسب و كار، این كتاب در پی شناخت مسائل و ارائه راه‌حل برای آن‌ها نیست! این كار به معنای تثبیت دلبستگی‌های دیروز است كه تنها منجر به سرمایه‌گذاری در نقاط ضعف شما می‌شود. برعكس، كتاب مدیریت در ابهام در نظر دارد شما را با یك دوربین فیلمبرداری مجهز كند كه بوسیله آن بتواند چگونگی ایجاد پدیده ابهام در اثر برخورد و تلاقی سه عامل سرعت، همبستگی و داریی‌های نامشهود را به چشم ببینید.  

آغازی بر کتاب ابهام آینده

در این کتاب ، سه عامل اصلی وجود دارد :  پیوند، سرعت و دارایی های ناملموس؛ که کسب و کار را مجدداً تعریف می نماید و راه حل هایی را که زمانی برای دنیای صنعتی کاربرد داشت از میان برمی دارد. این عوامل تحت عنوان تحول در آرزوها، تحول در اجرا و تحول در منابع شناخته می شود. 
دیگر عرضه و مبادله محصولات اهمیت ندارد و حالا این خریداران و فروشندگان هستند که مرتباً روابط خود را به سوی توسعه و تکامل می برند. نظریه استراتژی رقابتی و اجرای آن کاملاً تغییر، کرده است و سرمایه های فکری به عنوان یک منبع کلیدی ظهور کرده اند. 
دیگر تغییر از آن وزن و ارزش سنگین گذشته برخوردار نیست و ارتباطات، سرعت اقتصاد را بالا برده و شیوه های اجرایی آن را متحول ساخته است. 

مروری بر متن کتاب ابهام آینده

1- ماهیت تحول آینده

در بطن کتاب، سه عامل اصلی وجود دارد یعنی پیوند ( ارتباط )، سرعت و موضوعات ناملموس. این سه عامل قواعد بازی را مبهم ساخته و تعریف جدیدی از کسب و کار و حتی زندگی ما را ارایه کرده است . 
آنها راه حل هایی هم چون تولید انبوه، قیمت گذاری و مشاغل استاندارد شده را که در دنیای کُند و فاقد ارتباطات صنعتی کاربرد داشتند، از میان برده اند. این سه عامل، رفتار اقتصادی امروز را شکل می دهند. به گفته نویسندگان ، این عوامل تحت عنوان تحول در آرزوها، تحول در اجرا و تحول در منابع شناخته می شود.

2- تحول در آرزوها

تحول در آرزوها دارای دو عنصر اساسی است : عرضه و مبادله، که زمانی کمتر مورد توجه قرار می گرفت. 
در عصر برتری محصولات، شرکت ها محصولی را برای فروش ارایه می کردند. پول مبادله می شد و کسی به مشتریان دور دست، دسترسی نداشت. 
هم اینک، محصولات و خدمات غیرقابل تفکیک از یکدیگر هستند. رابطه خریداران – یک رابطه متقابل – برگرفته از اطلاعات و همچنین احساسات است که همانند پول مبادله می شود. 

3- تحول در اجرا 

همچنان که کسب وکارها به دلیل تغییر نیازها و تقاضاها، خودشان نیز تغییر می کنند، لذا کل نظریه و اجرای استراتژی رقابتی نیز تغییر می کند. رقابت، شکل های سازمانی گوناگونی را خلق می کند که حتی اصول اولیه فعالیت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. 
تحول در کسب و کارها، یک الگوی اقتصادی جدید را خلق کرده است که به موجب آن سود به جای آن که کاهش یابد، افزایش پیدا می کند؛ اََبَر بازارها چهره ای شبیه به بازارهای بورس پیدا می کند و شما می خواهید که بازار، و نه استراتژی، شما قیمت گذاری کند، بازاریابی نماید و عرضه محصولات شما را مدیریت کند. 

4. تحول در منابع

سرمایه های فکری به عنوان یک منبع کلیدی ظهور کرده است. 
دارایی های سخت افزاری ناملموس شده و این دارایی ها تنها سرمایه های شما است. 

5. تغییر، اهمیت کمتری یافته است.

ساختن برای ماندن، اکنون به معنای ساختن برای تغییر کردن است. البته تغییر و ابهامی که به همراه دارد، دیگر به اندازه چنددهه، پیش اهمیت ندارد. 

6. تأثیر پیوند و ارتباط

در اقتصاد اطلاعاتی، عناصر کوچک طوری با هم پیوند می خورد که یک سیستم پیچیده را تشکیل می دهد. 
به طور هم زمان، همین پیوندها سرعت اقتصاد را بالا برده و شیوه های کاری را متحول ساخته است. مشکل آن است که پیوندها و ارتباطات بسیار زیاد و بسیار پیچیده است. 

نتیجه گیری در خصوص کتاب ابهام آینده

از دیل کارنگی تا استفان کاوی و از فردریک تیلور  تا مایکل پورتر ، خوانندگان کتابهای مرتبط با کسب و کار همواره توصیه هایی را برای نیل به موفقیت دیده اند. اما کتاب « تحول آینده» را نمی توان کتابی مشابه موارد قبلی دانست. اگر بخواهیم چنین کنیم آن را کتابی ضعیف می بینیم که ما را در قبال حرفه مدیریت، دچار سردرگمی می کند و واقع بینانه نیست. 


مشخصات کتاب 

«تحول آینده»، استان دیویس و کریستوفر میر، انتشارات کمبریج، 

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :

1 .  چرا برند (نام تجاری ) اهمیت بسزایی یافته است ؟ نگاهی به زوایای آشکار و پنهان نام تجاری ( برند ) 

2 .   چرا یافتن و حفظ بهترین استعدادها مهم است ؟ | چالشها و مزایا بکارگیری بهترین استعدادها 

3 .   چرا کارکنان برای موفقیت در کسب و کار ارزشمند هستند ؟ چگونه نیروها را از بعد انسانی ارزش گذاری کنیم ؟

4 .   وارن بوفت کیست ؟ | چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟

5 .    چرا اول بودن در بازار یابی مهم است ؟ | بازاریابی از نگاهی دیگر

یک پند، یک درس :

هر كسی با تمام وجود تصمیم به انجام كاری بگیرد، عنایت الهی همراه او می‌شود. كن بلانچارد

امروزه منظور از شعار « ساختن برای ماندن»، « ساختن برای تغییر» است. استان دیویس، كریستوفر میر

 

 

 

 

نظرات
دیدگاه ارسال کنید