mhi - گزیده هایی کاربردی برای مدیران و کارآفرینان |چگونه مدیری عالی باشیم| چطور برای کاهش استرس با کمک از دو نیمکره مغزمان بر مشکلات غلبه کنیم | نکاتی در قبال امنیت رایانه ای

گزیده هایی کاربردی برای مدیران و کارآفرینان |چگونه مدیری عالی باشیم| چطور برای کاهش استرس با کمک از دو نیمکره مغزمان بر مشکلات غلبه کنیم | نکاتی در قبال امنیت رایانه ای

موفقیت را قبل از رسیدن به آن ببینید. مدیران موفق همواره چنین نگرشی دارند. مدیران موفق هرگز بر روی سقوط تمرکز نمی کنند، بلکه همیشه تمرکزی مثبت بر روی موفقیت خویش دارند.  با درک این نکته که کدام نیمکره مغزتان دچار استرس شده، سعی کنید بر استرس خود غلبه کرده یا آن را کاهش دهید.  اگر احساس افسردگی می کنید یا دچار مشکلات هیجانی و احساسی هستید، نیمکره راست شما ( بخش خلاق، هیجانی و کلی نگر مغز ) دچار استرس شده است.

کوتاه از مدیریت جهان

1 . چگونه مدیری عالی باشیم

پیتر استارک  مشاور مدیریت می گوید، اگر می خواهید در مدیریت خود برتر از دیگران باشید، باید راهکارهای زیر را به کار بگیرید:
•    نگرشی مثبت را توسعه دهید. موفقیت را قبل از رسیدن به آن ببینید. مدیران موفق همواره چنین نگرشی دارند. مدیران موفق هرگز بر روی سقوط تمرکز نمی کنند، بلکه همیشه تمرکزی مثبت بر روی موفقیت خویش دارند. 

•    بزرگ بیاندیشید. به دنبال ایده هایی باشید، نقش مدیران باید امیدبخش باشد و نیز دیگران را تهییج کنند تا تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

•    دیگران را ترغیب کنید تا تمام تلاش خود را به کار بگیرند. مدیران موفق بر این باور هستند که افراد می خواهند کمک و مشارکتی مهم داشته باشند. آنها را هدایت کنید، به آنها مشورت بدهید و به افراد یاد دهید تا از تمام پتانسیل خود بهره بگیرند. 

•    انتظاراتی بالا را برای کسانی در نظر بگیرید که با شما کار می کنند. معمولی بودن هیچ انگیزه ای را در نیروی کار ایجاد نمی کند. 

•    همواره مؤدبانه برخورد کنید. مدیران ناموفق هرگز فرصتی برای «تشکر کردن» یا «عذرخواهی نمودن» نمی یابند. 

2 . توصیه هایی برای مدیریت موفق

- اگر به صورت تیمی کار می کنید، آیا همکاری خوبی با دیگران دارید؟
- اگر دیگران بخواهند ریسک پذیر باشند، آیا خودتان نیز چنین رفتاری را بروز می دهید؟ 
- اگر یادگیری دایمی را توصیه می نمایید، آیا خودتان نیز در سمینارها و دوره های آموزشی شرکت می کنید؟ 
- مدیرانی که نمی توانند چنین اقداماتی را انجام دهند، اعتبارشان را از دست می دهند و دیگران از آنان تبعیت نخواهند کرد. 

3. چه زمانی گزارش خود را ویرایش کنید

وقتی گزارشی می نویسید، باید بدانید چگونه آن را ویرایش کنید.

در اینجا راهکارهایی برای انجام این کار ارایه شده اند:
•    اختصار. تمام کلماتی را که چیزی به محتوای کارتان نمی افزایند، حذف نمایید. مثلاً عبارت «در طول دوره» را به «در طول» یا «تعدادی را که» به «تعدادی» تغییر دهید. 

•    شفافیت. از عبارات مبهم استفاده نکنید. مثلاً ننویسید: «ما درخواستهای متعددی دریافت کردیم» بلکه بنویسید: «ما 14 درخواست دریافت کردیم.»

•    سبک و سیاق. مطمئن شوید که کلمات شما نشانگر آن هستند که این گزارش توسط یک انسان نوشته شده نه توسط یک سازمان. مثلاً به جای نوشتن «توضیحات بیشتر در ادامه خواهند آمد»، بنویسید: «شما را مطلع خواهم ساخت.»

•    تنوع. ابتدای جملات خود را با همان کلماتی آغاز نکنید که در ادامه متن هم آورده اید. در عین حال جملات خود را با کلماتی آغاز نکنید که هیچ ربطی به بقیه جمله ندارند. 

•    محتوا. خیلی سریع هدف خود را روشن سازید. خواننده را وادار نکنید تا برای درک هدف شما، مجبور شود چندین پاراگرف را بخواند.

•    قدرت پاراگرافها. توجه داشته باشید که هر پاراگراف تنها باید به یک موضوع بپردازد. ذکر چند موضوع در یک پاراگراف، خواننده شما را دچار مشکل می کند.

4 . نکاتی در قبال امنیت رایانه ای

نکات ذیل به شما کمک می کنند تا از داده هایی که در رایانه های محیط کارتان دارید، مراقبت نمایید:

•    به همه کارمندان یک کلمه عبور بدهید. به کارکنان بگویید، نباید رمز خود را در اختیار دیگران قرار دهند، چه در داخل و چه در خارج از محیط کسب و کار. آنها را از ثبت و نوشتن کلمه عبور بر حذر دارید. اما اگر آنها احساس می کنند که مجبورند این کار را انجام دهند، به آنها یادآوری نمایید طوری این کار را انجام دهند که دست هیچ کس به کلمه عبور آنها نرسد. 

•    به کارکنان بگویید برای دوره استراحت رایانه خود  نیز کلمه عبور تعیین کنند تا کسی نتواند به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشد. 

•    به کارمندان تأکید نمایید که چه برای صرف ناهار و چه در پایان روز که می خواهند محل کارشان را ترک کنند، حتماً رایانه خود را خاموش کنند. 

•    به دیگر کارمندان اجازه ندهید تا هیچ نرم افزاری را بر روی رایانه اداری ، نصب نمایند تا بدین ترتیب از آلوده شدن فایلهای اطلاعاتی جلوگیری کرده باشید. 

5 . نکاتی برای اجرای مطالعات پیمایشی

وقتی اقدام به انجام مطالعات پیمایشی می نمایید:

1.    تعداد پرسشهای تستی را کاهش دهید.  محققانی وجود دارند که تعداد پرسشهای تستی خود را از 30 به 2 کاهش داده اند. 

2.    وقتی در مورد محصولات یا خدمات دست به پیمایش می زنید، از پاسخ دهندگان بپرسید به چه چیزی از محصولات یا خدمات شما بیشترین علاقه را دارند. این امر نه تنها به شما کمک می کند تا به چیزهایی ادامه دهید که دیگران دوست دارند، بلکه بهترین نتایج را در اختیار مدیران بازاریابی قرار می دهد. 

6 . چگونه برای کاهش استرس، با کمک از دو نیمکره مغزمان بر مشکلات غلبه کنیم ؟

با درک این نکته که کدام نیمکره مغزتان دچار استرس شده، سعی کنید بر استرس خود غلبه کرده یا آن را کاهش دهید. 
اگر احساس افسردگی می کنید یا دچار مشکلات هیجانی و احساسی هستید، نیمکره راست شما ( بخش خلاق، هیجانی و کلی نگر مغز ) دچار استرس شده است.
چه باید کرد؟ به کمک نیمکره چپ خود مسایل ریاضی حل کنید یا مطلبی را بنویسید. بدین ترتیب، هیجان بخش راست مغز به تدریج جای خود را به آرامش می دهد. 
اگر احساس استرس در زمانهایی خاص دارید یا بیش از حد کار می کنید، بدانید که نیمکره چپ شما دچار استرس گردیده است.  با انجام یک بازی یا حرکات ورزشی که از طریق نیمکره راست شما هدایت می شوند، بر این استرس چیره شوید. 

7 .چگونه اعتماد فردی را در کارکنان تقویت کنیم ؟

تحقیقات حکایت از آن دارد که تواضع و فروتنی، نقش بسزایی در ایجاد اعتماد میان همکاران دارند. 
مدیران با پذیرفتن تردیدها، اشتباهات و خطاها، به عنوان افرادی ذیصلاح تلقی می شوند. زیردستان این گونه مدیران چنین می اندیشند: «من می توانم به شما اعتماد کنم. شما مرا سرزنش نمی کنید.»
دیگر یافته های این تحقیقات عبارتند از اینکه کارکنان به همان اندازه که برای صلاحیت مدیر خود ارزش قایل هستند برای قابل اعتماد بودن او نیز ارزش قایل میشوند. برای ایجاد اعتماد، شما باید به چشم یک همکار نگریسته شوید نه به چشم یک رقیب. 

 8. نکاتی در خصوص  فضای مجازی  

1.    شرایط خود را به صورت کاملاً شفاف بیان نمایید. مثلاً آیا شرکت اجازه دارد تا پیامهای الکترونیکی را بازبینی کند؟ آیا کارکنان می توانند از فضای مجازی برای مکاتبات شخصی خود استفاده نمایند؟ 
2.    راهکارهایی را برای زمان مناسب ارسال پیامها تدوین نمایید. اجازه دهید کارمندان بدانند که چه زمانی ارتباطات تلفنی یا رو در رو ارجح هستند. 
3.    مشخص نمایید که پیامهای الکترونیکی تا چه مدت ذخیره خواهند ماند. 
 

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :

1 .  چطور مدیران و کارآفرینان می توانند، همانند رهبران بزرگ در کسب و کارشان موفق شوند ؟ | چگونه 100 رهبر بزرگ دوران شغلیشان را آغاز کردند ؟

2 .  نکات کوتاه کاربردی برای ارتقای کسب و کار | چگونه با تضادها و اختلافات مقابله کنیم ؟ چرا صدای کارکنان را نمی شنویم ؟  تست رهبری | روشهایی  برای تربیت کارکنان  | چطور خستگی در کسب و کار را مرتفع نماییم ؟

3 .  رهبری 360 درجه | تأثیر گذاری از هر نقطه ای از سازمان

4 . جفری بزوس کیست ؟ - سایت آمازون چگونه موفق شد ؟

5 .  موضوعات کليدي در اجراي يک استراتژي(راهبرد) تجارت الکترونيکي را می دانید؟

یک درس یک نکته :

-  خرد بهتر از چشم و بینایی است        نه بینایی افزون ز دانایی است. ابوشکور
-   میان فرد و رفتار یا عملکردش، تفاوت قایل شوید.        استفان کاوی

- هفت چیز بدون هفت چیز دیگر خطرناک است: ثروت بدون زحمت، دانش بدون شخصیت، علم بدون انسانیت، سیاست بدون شرافت، لذت بدون وجدان، تجارت بدون اخلاق و پرستش بدون ایثار  گاندی

 

نظرات
دیدگاه ارسال کنید