چگونه و چرا تجربه های خود را مستند کنیم ؟
چگونه تجربه های خود را مستند و ذخیره کنیم ؟
رهبران موفق دارای ذهنیتی کارآفرینانه هستند و این توانایی را دارند که در طول زمان از تجربه های خود استفاده کنند. آنها الزاماً به این تجربه ها عمل نمی-کنند اما هرگز آنها را از یاد نمی¬برند.
یکی از کارآفرینان موفق و پر درآمد، عقاید خود را بر روی کارت هایی یادداشت می کرد و گاه به گاه آنها را مطالعه می نمود. او معتقد بود هر فردی که می-خواهد به مجموعه ای کامل از فرصت های احتمالی دسترسی داشته باشد، به سادگی از کنار تجربه های خوب نمی گذرد.
در حالی که ممکن است در ثبت تجربه های خود ، از شیوه¬های گوناگونی استفاده شود اما سه عنصر اصلی در این زمینه عبارتند از:
• مفهوم کسب و کار :
آیا می توانید بعدها به تجربه های کاری خود دسترسی داشته باشید؟ مثلاً مفهوم اولیة شرکتAmazon.com، ارایة خدمات اینترنتی برای فروش و تحویل کتاب با تخفیف بود. هم اکنون، این شرکت اقدام به اشاعة این مفهوم به دیگر محصولات کرده است.
• روندهای مرتبط :
روندهای جدیدی را ثبت کنید که ممکن است در کسب و کار شما رخ دهند و نمایانگر یک فرصت باشند. بر عکس، ممکن است برخی روندها نیازمند مقابله از جانب شما باشند.
• موانع :
توجه داشته باشید که برخی مسايل می-توانند مانع از دستیابی شما به فرصت¬ها شوند. وقتی موانع برداشته شوند، فرصت¬ها نمایان می-گردند.
در مورد ثبت تجربه ها به بهترین شکل برای خودتان و سازمانتان،ممکن است با دیگر همکارانتان گفتگو نمایید. ثبت عقاید می¬تواند به صورت کارت¬های ساده یا حتی به صورت یک پایگاه¬ داده باشد اما موضوع مهم این است که چگونه از این عقاید خوب استفاده نمایید و چگونه بتوانید در زمان¬های گوناگون به آنها دسترسی داشته باشید.
برگرفته از مقالة ذهنیت کارآفرینانه، نوشتة ریتا گانثر مک¬گراث
و یان مک¬میلان، نشریة داخلی دانشکدة هاورارد بیزینس