مدیران و کارآفرینان چگونه اشتباهات خود را بپذیرند ؟ |شیوه ابراز عذر خواهی را می دانید ؟
چگونه اشتباهات خود را بپذیریم ؟
وقتی اشتباه می¬کنید، باید عذرخواهی کنید. این امر می¬تواند باعث اعتماد دیگران به شما شود. اگر چنین نتیجه¬ای در انتظار شما است، چرا عذرخواهی کردن این قدر دشوار است؟
یک احتمال این است که ما روش¬ها و شیوه¬های مناسب عذرخواهی را نمی¬دانیم. در اینجا دو روش برای کمک به شما ذکر شده¬اند.
1. با افعال ماضی عذرخواهی کنید.
اگر کار اشتباهی انجام داده¬اید، از رفتارتان دفاع نکرده و آن را توجیه ننمایید.
یکی از مدیران وقتی فهمید که همة اعتبار لازم برای پروژه¬ای که همکارانش بر روی آن می¬کردند را تلف کرده است، مجبور به عذرخواهی از آنان شد. اشتباه او نابخشودنی بود. اما برای اینکه بتواند راحت¬تر عذرخواهی کند، این چنین عمل کرد. او رفتار غیر اخلاقی خود را کاری نامید که در گذشته انجام شده بود و اکنون متوجه شده بود که این کار نادرست بوده است. او قول داد که در آینده هرگز مرتکب چنین اشتباهی نشود.
او به اعضای تیمش گفت:«همه می¬دانید که در هفتة گذشته چه اتفاقی رخ داده است. من زیاد به این موضوع فکر نکرده بودم اما حالا می¬دانم که اشتباه کرده¬ام. من تلاش کرده¬ام تا تمامی سوءتفاهم¬هایی که در اثر اشتباه من در این پروژه رخ داده بود را پاک کنم. امیدوارم همچنان که پیش می¬رویم، بتوانم مجدداً اعتماد شما را به دست آورم.»
2. اگر فقط دربارة موضوعی اظهار تاسف کافی است، عذرخواهی نکنید.
عبارت «متأسفم» را برای اعمالی به کار ببرید که به صورت آگاهانه یا تعمدی نادرست بوده اند. برای چنین اشتباهاتی، صادقانه بگویید که متاسفم.
مدیری که یک تصمیم بد اتخاذ کرده – آن قدر بد که نتیجة کار معکوس بوده – نباید برای آن عذرخواهی کند. باید بدانیم که او برای اتخاذ چنین تصمیمی، به اطلاعات غلط اتکا کرده است. البته، او باید چنین عباراتی را به زبان بیاورد: «من اشتباه کردم» و «برای آن متأسفم.»