mhi - هوندا ،کارافرینی مصمم و مقاوم در مقابل مشکلات | کارنامه فراز و فرود سویچیرو هوندا  

هوندا ،کارافرینی مصمم و مقاوم در مقابل مشکلات | کارنامه فراز و فرود سویچیرو هوندا  

نکاتی در مورد زندگی پر فراز و فرود  سویچیرو هوندا  : همواره افقی بلند و با نشاط داشته باشید. به دیدگاههای منطقی اهمیت دهید، به اندیشه های تازه توجه ، و وقت خود را صرف بهبود آن کنید. کارتان را دوست داشته باشید و بکوشید ، کار را برای خود دلپذیر کنید. بی وقفه تلاش کنید تا به آنچه می خواهید برسید. ارزش تحقیق و تلاش را در نظر داشته باشید. هوندا روشهای قدیمی ساختن یک کسب و کار را کنار گذارد و در عوض سعی کرد تا خودش به تنهایی آنچه را مد نظر داشت انجام دهد. سویچیرو هوندا عزمش را جزم کرده بود که رؤیاهایش را به حقیقت تبدیل سازد. او می گوید: « بسیاری از مردم در رؤیای موفقیت هستند. به نظر من موفقیت تنها از طریق شکست و درس گرفتن از آنها قابل حصول است.

هوندا ، کارافرینی مصمم و مقاوم در مقابل مشکلات

سویچیرو هوندا 

مقدمه ای بر کارآفرینی هوندا


سویچیرو هوندا کارش را به عنوان مکانیک خودرو آغاز کرد و سپس با استفاده از سیستم نظام مند ژاپن، توانست بدون اینکه از کسی کمک خاصی بگیرد، راه خود را در این صنعت در پیش بگیرد. شرکت هوندا در سال 1948 تاسیس شد و نخستین موتورسیکلت آن با نام رؤیا یک سال بعد تولید شد. موفقیت های هوندا ادامه یافت. در سال 1959، هوندا به بزرگ ترین تولیدکننده موتورسیکلت در ژاپن تبدیل شد و تیم مردان هوندا موفق شد ، جایزه نخست مسابقات جهانی را کسب کند. در همین سال، نخستین موتورسیکلت های ژاپن در ایالات متحده به فروش رفتند. به سرعت، فروش آنها از هر برند دیگر فراتر رفت. در دهة 1960، این شرکت وارد عرصه خودروسازی شد. تا زمان مرگ سویچیرو هوندا در سال 1992، این شرکت همچنان پرطرفدارترین شرکت تولید موتورسیکلت در جهان بود و رتبه بالایی نیز در میان پیشروان بین المللی تولید خودرو داشت. 


1906. تولد.
1937. تاسیس شرکت صنایع سنگین توکای سیکی 
1948. تاسیس هوندا همراه با تاکئو فوجیساوا .
1949. تولید موتورسیکلت نوع دی  – رؤیا .
1952. آغاز تولید کیوب .
1954. تاسیس تیم موتور سیکلت هوندا.
1959. افتتاح نمایندگی در ایالات متحده. آغاز تولید سوپر کیوب.
1963. تبدیل هوندا به پر فروش ترین موتورسیکلت در ایالات متحده.
1973. اعلام رسمی بازنشستگی.
1984. فروش ده میلیون دستگاه مدل هوندا 50اس در ایالات متحده.
1992. وفات.

پیشینه و ظهور سویچیرو هوندا 

سویچیرو هوندا در سال 1906 در شهر کوچک ژاپنی کومیو  متولد شد .او در کودکی به پدرش  که یک تعمیرکار دوچرخه بود کمک می کرد. در 15 سالگی و بدون داشتن تحصیلات رسمی، هوندا برای یافتن کار به توکیو رفت. او به عنوان شاگرد در یک گاراژ پذیرفته شد اما مجبور به پرستاری از کودک صاحب گاراژ شد. هوندا که ناراحت و خسته شده بود، به خانه بازگشت اما فقط شش ماه در آنجا ماند و دوباره با توکیو برگشت. این مرتبه به عنوان مکانیک خودرو شش سال در توکیو ماند و در 22 سالگی به زادگاهش بازگشت تا خودش به تعمیر خودرو بپردازد. 

علاقة هوندا به خودرو او را به سوی خودروهای مسابقه سوق داد و هوندا توانست در سال 1936، میانگین رکورد سرعت جدیدی خلق کند. متأسفانه او دچار یک سانحة شدید شد و تعدادی از استخوانهایش از جمله مچ هر دو  دستش شکسته شد. همسرش که نگران سلامت هوندا بود، از او خواست که به مسابقه با اتومبیل پایان دهد. هوندا بدون رفتن به سراغ مسابقه، تصمیم گرفت تمام انرژی خود را صرف کارش نماید و در سال 1937 به سراغ تولید رینگ پیستون رفت و شرکت صنایع سنگین توکای سیکی را تاسیس کرد. او هنوز هم از نداشتن تحصیلات رسمی رنج می برد و به همین دلیل در دانشکدة فناوری هاماماتسو  ثبت نام کرد. 

هوندا دانشجویی ضعیف بود. نیاز او به کار، انجام دادن تکالیفش را دشوار ساخته بود. او تمایل نداشت به مباحث مهندسی گوش کند که ربطی به رینگ پیستون نداشتند. لذا یادداشت برنمی داشت و در امتحانات کتبی شرکت نمی کرد. وقتی مسئولان دانشکده به او هشدار دادند که اگر در امتحانات شرکت نکند، به او دیپلم نخواهند داد، هوندا پاسخ داد: «علاقه ای به اینگونه مدارک ندارم. آنها به درد من نمی خورند. نمره های من به خوبی نمره های دیگران نیست و من در امتحانات نهایی شرکت نخواهم کرد. در نهایت، مدیر دانشکده به او گفت که باید آنجا را ترک کند. سویچیرو هوندا به او گفت، دیپلم نمی خواهم ، برای من ارزش این مدرک کمتر از بلیط سینما است. حداقل بلیط تضمین می کند که شما بتوانید وارد سینما شوید. دیپلم تضمین کننده هیچ چیزی نیست.»
او تحصیلش را رها کرد و به شبکة جوانان ژاپن پیوست تا شانس خود را در آنجا بیازماید. 

حکایت رمز موفقیت سویچیرو هوندا 

  سوچیرو هوندا دانشجوی فقیری بود که آرزو داشت، یک حلقه پیستون طراحی کند و آن را برای تولید به شرکت تویوتا بفروشد.

او هر روز به دانشگاه می رفت و شب ها تا دیر وقت به طراحی پیستونش می پرداخت پس انداز کم خود را هم صرف خرید قطعه برای طرحش می کرد. اما باز هم به جایی نرسیده بود، سرانجام مجبور شد طلاهای زنش را هم بفروشد، پس از سالها تلاش سوچیرو هوندا پیستونی را که مطمئن بود کارخانه تویوتا خواهد خرید، طراحی کرد اما تویوتا پیستون را نخواست.

از طرفی دیگر ،هوندا در دانشگاه با تحقیر و تمسخر دانشجویان و استادان روبرو شد که او را بخاطر ساختن چنین وسیله مسخره می کردند.

 سویچیرو هوندا  علیرغم وضع مالی نامناسب و فشارهای روحی و روانی مایوس نشد و مصمم و استوار برای هدفش تلاش و کوشش فراوانی کرد .

 او دو سال دیگر صرف ادامه تحقیق های خود برای ساختن حلقه پیستونی ، بهتر کرد.

کلید موفقیت سویچیرو هوندا :

- هدف گذاری برای آنچه می خواهید

- تداوم روش فعالیت 

- انعطاف در مراحل گوناگون برای رسیدن به هدف

نخستین رینگ و پیستونهای سویچیرو هوندا  آنطورکه باید و شاید با استاندارد های معمول آن زمان مطابقت نداشت، و قابل عرضه نبود. سنگینی بار مسئولیت کمر او را خم کرده بود.  هوندا با کوله بار مختصری از اطلاعات فنی به کارگاه خود بازگشت، تا تولید رینگ و پیستون را با کیفیت بهتر ادامه دهد. ثمره تلاش او تاسیس مؤسسه تحقیقات هوندا بود. سرانجام، پس از بیش از دو سال، طرح خود را بهبود بخشید و این بار تویوتا آن را خرید. پس از آن آقای سویچیرو هوندا  تصمیم گرفت کارخانه تولید حلقه پیستون را تأسیس و راه اندازی کند.  اما برای ساختن کارخانه احتیاج به سیمان داشت و دولت ژاپن هم که خود را برای جنگ جهانی دوم مهیا می کرد، دچار کمبود شدید سیمان شده بود اما هوندا عزم خود را جزم کرده بود تا این کارخانه را بسازد. او با گروهی از دوستانش ماهها شبانه روزی  کار کردند، تا راهی یافت.

او کارخانه اش را ساخت و سرانجام توانست حلقه های پیستونش را تولید کند. داستان چیرو هوندا به همینجا ختم نمی شود، در طول جنگ، آمریکا کارخانه را بمباران کرد و بیشتر آن را نابود ساخت ، او مجبور شد کار و کسب خود را به تویوتا بفروشد.

وقتی جنگ پایان گرفت، وضع کشور ژاپن بسیار آشفته بود، ذخایر کشور بسیار پایین آمده بود. گازوئیل جیره بندی شده و در بعضی مناطق، نایاب شده بود « سویچیرو هوندا  » حتی برای اتومبیلش گازوئیل نداشت تا برای خانواده اش از بازار خرید کند اما او بجای ناامید شدن، سؤالی  اساسی از خودش پرسید :

چه راه دیگری برای تأمین غذای خانواده ام دارم ؟ چگونه می توانم با استفاده از چیزهای کمی که هم اکنون دارم کسب و کاری راه اندازی کنم؟

«هوندا» موتور کوچکی در اتاقش دید. ناگهان به فکرش رسید آن را بر روی دوچرخه اش سوار کند، در آن لحظه بود که اولین موتور سیکلت وی ابداع شد. او با اختراع جدیدش به بازار می رفت و برمی گشت، در طی زمان او تصمیم گرفت کارخانه جدیدی تأسیس کند و به تولید موتور سیکلت بپردازد، اما او پولی نداشت و وضع مالی ژاپن هم بسیار آشفته بود.« هوندا » چگونه می توانست موفق شود؟

ولی سویچیرو هوندا  بجای اینکه بگوید هیچ راهی نیست و ناامید شود، به ایده ای جدید رسید. او تصمیم گرفت، نامه ای به صاحبان فروشگاه های دوچرخه در سراسر ژاپن بنویسد و بگوید که برای تولید وسیله نقلیه جدید و ارزان و قابل استفاده برای همگان، طرحی دارد که می تواند تمام ژاپن را به حرکت در آورد، هوندا در نامه اش خواسته بود که صاحبان فروشگاهها در طرح او سرمایه گذاری کنند. از 18 هزار صاحب فروشگاه دوچرخه که نامه هوندا را دریافت کردند ،3 هزار نفر برایش پول فرستادند و او توانست اولین سری موتور سیکلت خود را تولید کند. 

لحظات مهم زندگی سویچیرو هوندا 


درسال 1948، هوندا شرکت صنایع سنگین توکای سیکی را به قیمت 450000 ین (حدود 1 میلیون دلار امروز) به تویوتا فروخت. او انستیتو تحقیقات فنی هوندا را در سال 1946 تاسیس کرد و سعی کرد تا خود را بازنشسته کند اما متوجه شد که نمی تواند در برابر علاقه اش به مهندسی مقاومت کند.

در سال 1948، هوندا همراه یکی از اقوامش شرکت تاکئو فوجیساوا را تاسیس کرد. این دو دیدگاههای یکسانی درباره استراتژی صنعتی پس از جنگ ژاپن داشتند. هر دو به سرمایه گذاری بلند مدت اعتقاد داشتند ،فوجیساوا موافقت کرد ، با هوندا شریک شده و در یک شرکت جدید تولید موتور سرمایه گذاری کند. هوندا مسئولیتت مهندسی و فوجیساوا مسئولیت بازاریابی و فروش را بر عهده گرفت.

در دهة 1950، هوندا قرارداد فروش کل موتورهای تولیدی شرکتش را به شرکتی به نام کیتاگاوا  داد. در نگاه اول این قرارداد جالب  به نظر نمی رسید : هوندا قول داده بود که ماهانه 100 موتور برای کیتاگاوا تولید کند در حالی که در همان مدت، کیتاگاوا خودش تنها حداکثر 80 موتور در ماه تولید می کرد. هوندا با ارائه راه حلی به رفع  مشکلات مالی ناشی از این قرارداد پرداخت و آن را با معاملاتی جایگزین کرد که موتورسیکلت های کامل را به توزیع-کنندگان عرضه  می کرد. 

نخستین کار بزرگ این شرکت، مدل کیوب بود که به مشتریان قدرت انتخاب می داد تا موتوری مناسب برای دوچرخه هایشان یا یک موتورسیکلت کامل را بخرند. در عرض کمتر از یک سال، فروش کیوب به 6500 دستگاه در ماه رسید و هوندا توانست 70 درصد بازار داخلی موتورسیکلت در ژاپن را به دست آورد. 
هوندا علاقه نداشت وارد بازی با قوانینی شود، که مشکلاتی را موجب شده بودند به ویژه مشکلاتی که وزارت صنعت و تجارت بین الملل ژاپن باعث شده بود. لذا این شرکت خدمات خود را به شکلی مناسب در اختیار دیگران قرار می داد. هوندا سیاستی تازه را در قبال استخدام به کار گرفت. اگر چه این شرکت به دلیل عدم تمایل به گرفتار شدن در قوانین موجود، با مشکلاتی در زمینه استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه ها مواجه بود اما توانست کارکنانی مجرب را جذب کند که از دیگر شرکتهای ژاپنی اخراج شده بودند. 

هوندا در زمینه  طراحی محصول عالی عمل می کرد. او شخصاً سفر می کرد تا به تحقیق درباره بازارهای جهانی بپردازد. او در مسابقات موتورسواری شرکت می کرد و از این رقابتها یادداشت برمی داشت. با استفاده از بهترین رقابتها به عنوان یک محک و معیار، هوندا موتورسیکلت های خود را از محصولاتی معمولی به بهترین موتورهای مسابقه ای در جهان تبدیل ساخت. موفقیت در زمینه موتورسیکلت های مسابقه ای ( هوندا تیم موتورسواری خود را در سال 1954 معرفی کرد )، شناخت مردم از این شرکت را افزایش داد، به ارزش نام تجاری آن افزود و موتورهای مسابقه ای را قادر ساخت تا به یک الگوی تولیدی استاندارد دست یابد. 

سال 1959، سالی بزرگ برای هوندا بود که توانست موتوری جدید به نام سوپر کیوب تولید کند که همة  مدلهای قبلی را جا می گذاشت. برای تولید این مدل، هوندا بزرگترین کارخانة تولید موتورسیکلت در جهان را در شهر سوزوکا  تاسیس کرد که تولید آن 30000 دستگاه در ماه بود. در همان سال، تیم هوندا مقام نخست مسابقات موتورسواری مردان را به دست آورد. این موفقیت به معنای فروش بیشتر بود. 

در سال 1959، هوندا نخستین نمایندگی خود را در ایالات متحده افتتاح کرد. هوندا به جای فروش از طریق توزیع کنندگان موجود در ایالات متحده، یک رویکرد نامرسوم را به کار گرفت. او با هدف جذب مشتری، شروع به فروش موتورهای کوچک کرد. در آن زمان، مجموع فروش موتورسیکلت در ایالات متحده کمتر از 5000 دستگاه در ماه بود. اما تا سال 1963، فروش این شرکت به 7800 دستگاه رسید. تا سال 1984، هوندا موفق شد ده میلیون دستگاه موتورسیکلت مدل 50اس را به فروش برساند. این موفقیت چشمگیر به دلیل کیفیت محصول و تبلیغات برجستة شرکت بود. هوندا به جای استفاده از شیوه های مرسوم، اینگونه تبلیغ می کرد: «شما بهترین افراد را بر روی موتورهای هوندا ملاقات خواهید کرد.» هدف این تبلیغ ،بازار محصولات خانوادگی بود و موفقیتی عظیم را کسب کرد. 
شرکت هوندا بازار موتورسیکلت را از آن خود کرد و بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو گذارد. در پایان قرن بیستم، این شرکت همچنان تولیدکننده  شماره یک موتورسیکلت در جهان بود. هوندا در اکتبر سال 1973 بازنشسته شد. او در سال 1992 درگذشت. 


نکاتی در مورد زندگی پر فراز و فرود  سویچیرو هوندا  :

- همواره افقی بلند و با نشاط داشته باشید.

- به دیدگاههای منطقی اهمیت دهید،

- به اندیشه های تازه توجه ، و وقت خود را صرف بهبود آن کنید.

- کارتان را دوست داشته باشید و بکوشید ، کار را برای خود دلپذیر کنید.

- بی وقفه تلاش کنید تا به آنچه می خواهید برسید

- شکستها را درسی برای کسب تجربه بدانید.

- ارزش تحقیق و تلاش را در نظر داشته باشید.


نتیجه گیری در خصوص سویچیرو هوندا  

همراه با کونوسوکه ماتسوشیتا ، آکیو موریتا  و ایجی تویودا ، سویچیرو هوندا یکی از بزرگ ترین صنعتکاران ژاپنی به شمار می رود. هوندا روشهای قدیمی ساختن یک کسب و کار را کنار گذارد و در عوض سعی کرد تا خودش به تنهایی آنچه را مد نظر داشت انجام دهد. او توانست شرکتی با سرمایة یک میلیارد دلار بیافریند که پرفروش ترین موتورسیکلت های جهان را تولید می کند. طرحها و کیفیت های موتورسیکلت های هوندا آنقدر عالی بودند که فروش بازارهای ایالات متحده و انگلستان را از آن خود کردند. برای رسیدن به این هدف، هوندا از ترکیبی از مهندسی عالی و بازاریابی هوشمندانه استفاده کرد. با ساخت موتورسیکلت های مسابقه ای که سرعتشان بالاتر از سایر رقبا بود، شرکت هوندا اعتبار زیادی را در خصوص الگوهای مصرفی کسب کرد و همواره جایگاه خود در عرصة توسعة تکنولوژیک  را حفظ نمود. 

در رأس همة این موارد، سویچیرو هوندا عزمش را جزم کرده بود که رؤیاهایش را به حقیقت تبدیل سازد. او می گوید: « بسیاری از مردم در رؤیای

موفقیت هستند. به نظر من موفقیت تنها از طریق شکست و درس گرفتن از آنها قابل حصول است. در واقع، موفقیت 1 درصد از کار شما است که 99

درصد آن شکست نامیده می شود.»

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :

1 . عجیب ترین و متناقض ترین کارآفرین قرن بیستم | هوارد هیوز جسور و بی باک

2 . جان ژاکوب آستور کیست ؟ | کارآفرین موفق در قرن هفده را می شناسید ؟

3 .  جفری بزوس کیست ؟ - سایت آمازون چگونه موفق شد ؟

4 . وارن بوفت کیست ؟ | چگونه سرمایه گذاری کنیم ؟

5 . هنری فورد کیست ؟ اهداف و آرزوهای یک کارآفرین

6 . مدیریت تویوتا ، رمز و رازها و مفاهیم کلیدی موفقیتش | چگونه تویوتا به غول خودرو سازی جهان تبدیل شد ؟

7 . اندروکارنگی کیست ؟ | کارآفرینی خیر و موثر در صنعتی شدن امریکا

وب سایت :

www.honda.com سایت هوندا.

یک جمله یک درس :

« به نظر من موفقیت تنها از طریق شکست و درس گرفتن آنها قابل حصول است.» سویچیرو هوندا

«هیچ کس نمی داند هوندا چگونه سازماندهی شده جز اینکه، این شرکت از انبوهی از تیمهای پروژه استفاده می کند و شرکتی کاملاً انعطاف پذیر است.» کنیچی اوهمائه 

نظرات
دیدگاه ارسال کنید