mhi - پیش بینی آینده اقتصاد و کسب و کارها چگونه خواهد بود (بخش چهارم تکامل ) ؟

پیش بینی آینده اقتصاد و کسب و کارها چگونه خواهد بود (بخش چهارم تکامل ) ؟

ابهام بزرگ بين مواد طبيعي و غيرطبيعي خواهد بود. بسياري از موانع بين زندگي کربني و غيرکربني مي‌باشند. متخصصان مي پرسند، چگونه مي‌توان زندگي را گرمتر ساخت؟ چگونه مي‌توان کيفيت کار انساني را به کامپيوترها وارد کرد؟ در اصل، ما بايد بپرسيم: چگونه مي‌توانيم تکاملي را قبول کنيم که برخی متخصصان معتقدند باعث توقف ما خواهد شد؟


تکامل

وقتی عناصر آفرینش همچون مولکولها یا ایده‌های کسب و کار به یکدیگر متصل می‌شوند، شروع به تکامل می‌نمایند. همچنان که اقتصاد ما بهم پیوسته تر می‌شود، منطق مدیریتی دهه های آینده برگرفته از تکامل خواهد بود تا برنامه ریزی.

همه چیز سرعت فزاینده‌ای یافته و این امر ما را قادر می‌سازد تا پیش بینی کنیم که در آینده با اقتصادی یک دقیقه‌ای مواجه خواهیم بود. ما فکر می‌کنیم که در آینده، طول بیشتری نسبت به زمان حال داشته باشیم. یک دلیل ساده آن است که نسل کالاهای جدید هر ساله معرفی می‌شوند اما نسل جدید زندگی دارای چنین سرعتی نیست ؛ البته در دنیای مجازی چنین است اما دستیابی به نتایج واقعی در قبال مردم و اجتماع به زمان بیشتری نیاز دارد. 

همچنین هر اقتصادی محصولات محوری خود را دارد و عرصه های مولکولی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اگر به گذشته و صنعت راه آهن بازگردیم می بینیم که استفاده از موتور بخار یکی از زیرساختارهای توسعه صنعتی بود و با ظهور موتورهای احتراقی، اتومبیل به محصول اصلی و محوری اقتصاد تبدیل شد. ابررایانه ها و سپس رایانه‌های خانگی و اینترنت که باعث شکل گیری یک شبکه جهانی شد، اهمیت مشابه و یکسانی در عصر اطلاعات داشته‌اند.

 فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد آتی وجود دارد که محصول محوری آن از دل مراقبتهای بهداشتی بیرون آید، زیرا این بزرگترین بخش اقتصاد است. مطالعه خصوصیات ژنتیک انسان و پیشرفتهای حاصل شده در پژوهشهای سلولی، بستری قوی را برای ظهور محصولات تجاری فراهم می‌آورد. اقتصاد نوین باید علاوه بر بزرگترین بخش خود، به آموزش، داراییهای فکری و سرمایه انسانی نیز توجه کند هر چند که علم ما در این زمینه ها محدود است. 

به هر حال، اقتصاد نوین هر چه باشد برگرفته از یک طرح یا شانس نیست. بلکه این نوع اقتصاد باید تکامل یابد و با استفاده از اصول مختلف بخشهای متفاوت  خود را به طرق گوناگون به یکدیگر متصل سازد. هر محیطی که چیزی خلق می‌کند آنها را به یکدیگر متصل می‌کند. ما باید انتظار داشته باشیم که برخی از این بخشها به طور همزمان تکامل یابند مانند رشد نسلهای جدید نرم افزاری و انواع ارگانهایی که در آزمایشگاههای مکانیکی تولید می‌شوند. 
چنین ترکیباتی چیزی فراتر از برنامه ریزیهای تکاملی نیستند. به همین دلیل، ما باید خودمان را از نقطه ثقل چنین چیزهایی رها سازیم و مانند کوپرنیک آنقدر درباره خورشید مطالعه کنیم تا منظومه شمسی را بیابیم. لذا ما باید سعی کنیم تا به آینده چنین تکاملاتی فکر کنیم و به آنچه که خلق می‌کنیم اجازه دهیم تا تکامل یابند. البته، این فرآیند تکاملی ، توقفی در اقتصاد ایجاد نخواهد کرد. 

در بالا گفتیم که ابهام بزرگ بین مواد طبیعی و غیرطبیعی خواهد بود. بسیاری از موانع بین زندگی کربنی و غیرکربنی می‌باشند. متخصصان می پرسند، چگونه می‌توان زندگی را گرمتر ساخت؟ چگونه می‌توان کیفیت کار انسانی را به کامپیوترها وارد کرد؟ در اصل، ما باید بپرسیم: چگونه می‌توانیم تکاملی را قبول کنیم که برخی متخصصان معتقدند باعث توقف ما خواهد شد؟

اقتصاد به واسطه ما متوقف نمی‌شود و ما باید درک کنیم که تکامل آنچه  از ما هوشمندتر است، چگونه رخ داده است؟ موجودات به خودی خود پدید نمی‌آیند. آنها در اثر یک جهش و طی شدن مجموعه‌ای از قوانین بوجود می‌آیند. اما اگر آنها زودتر از موعد به تکامل برسند، آیا میتوانند هوشمندتر از ما باشند؟ ما باید فکر کنیم که ممکن است چنین حالتی اتفاق بیفتد. آیا ما قادر هستیم به اندازه آنها خلاق و در حال تکامل باشیم؟

پیشرفتهای علمی در دهه های گذشته، در درک این وضعیت کمک زیادی کرده است. مباحث بیشتر باعث می‌شوند تا ما درک بیشتری از جهان پیرامون خود داشته باشیم. ما می توانیم به کمک فاصله‌ای که میان مولکولها ایجاد کرده‌ایم، اصول محصولات جدید، کسب و کارهای جدید و اقتصادی جدید را ترسیم نماییم.

 قبل :  پیش بینی آینده اقتصاد و کسب و کارها (اتصال) بخش سوم

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید : 

1 .    نقش و جایگاه فرهنگ سازمانی در ارتقای کسب وکارها |تاملی بر دیدگاههای ادگار شاین بعنوان مبدع فرهنگ سازمانی در سطح جهان

2 .   تاثیر جوزف جوران بر بهبود مدیریت کیفیت در جهان | نگاهی به زندگی کاری جوزف جوران

3 .   چگونه کسب و کارمان را بدون زوال با موفقیت سازماندهی مجدد کنیم ؟ چهار دام ذهنی و ده قائده طلايی برای عبور از خطرات

4 .  مفهومی نوین از استراتژی ( راهبرد ) و کسب و کار | دیدگاه سی. کی. پراهالاد 

5 .   استراتژیهایی ( راهبردهایی ) برای مسئولیت پذیری رهبران | نگاهی به نوشته وارن بنیس و برت نانوس 


یک سخن، یک درس :

هیچ چیزی فراتر از علوم کاربردی و کاربردهای علوم وجود ندارد – لویی پاستور


من باید بخشی از چیزی باشم که مرتباً تکامل می یابد نه اینکه فقط ایجاد میشود – جودی مک گراث


هر گاه شرکتی، محیطی جدید خلق کرد، دیگر مانند گذشته اش نیست بلکه تکامل یافته است. این اصل یادگیری است – آری دی جیوس

نظرات
دیدگاه ارسال کنید