تاثیر جوزف جوران بر بهبود مدیریت کیفیت در جهان | نگاهی به زندگی کاری جوزف جوران
جوزف جوران
مدیریت کیفیت
دکتر جوزف جوران یک شخصیت برجسته و افسانه زمان خود بود که در تمام جهان به خاطر کمکهایش به توسعه مدیریت کیفیت شناخته می شد. او نقش بسزایی در شکل گیری بسیاری از عقاید امروزی ما درباره کیفیت داشته است. در حالی که از او به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته مدیریت کیفیت جامع یاد میشود، بخش اعظم کارهای او به پیش از مفهوم کیفیت جامع باز می گردد. او که یکی از بانیان و معماران جنبش کیفیت در ژاپن است، تاثیر زیادی بر امر تولید در سرتاسر جهان داشته است.
زندگی جوزف جوران در یک نگاه
1904. تولد.
1912. پیوستن خانواده به پدر در نیویورک.
1920. ثبت نام در دانشگاه مینوستا .
1924. شروع به کار در شرکت برق منطقه ای غرب در هاثورن ورکز در شیکاگو
1926. انتخاب برای بازرسی برنامه های آموزشی در قالب تیم بازدید شرکت لابراتوارهای بل .
1928. ارایه نخستین جزوه آموزشی پیرامون موضوع کیفیت به نام شیوه های آماری قابل کاربرد در قبال مشکلات تولید.
1937. مسئول واحد مهندسی صنعتی در مقر شرکت برق منطقه ای غرب در نیویورک.
1941. معاون مدیر برنامه وام - اجاره
1945. ترک شرکت برق منطقه ای غرب برای تدریس در دانشگاه نیویورک.
1951. انتشار کتاب کنترل کیفیت.
1954. دعوت به سخنرانی در ژاپن.
1964. انتشار نخستین جلد کتاب پیشرفت های مدیریتی.
1979. تأسیس انستیتو جوران.
1989. استعفا از انستیتو جوران.
2008. وفات
زندگی و دوران شغلی جوزف جوران
جوران در سال 1904 در دهکده ای کوچک در بخشی از امپراطوری اتریش – مجارستان به دنیا آمد که امروز رومانی نامیده میشود. او فرزند سوم خانوادهای چهار فرزندی بود و بخش اعظم دوران کودکیش در فقر سپری شد. پدر او مجبور شد به امید یافتن کار، خانواده را در سال 1909 ترک کرده و به آمریکا برود. پس از سه سال، پول کافی برای عزیمت بقیه خانواده به نیویورک فراهم شد.
جوران در آمریکا وارد مدرسه شد، به دلیل استعدادش در زمینه ریاضی و علوم ، سه کلاس را به صورت جهشی در یک سال گذراند. در 1920، در دانشگاه مینوستا ثبت نام کرد و به عنوان اولین فرزند خانواده اش توانست. وارد تحصیلات عالیه شود. سال 1924، موفق به اخذ لیسانس مهندسی برق شد و در 1936 موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق از دانشگاه لویولا گردید.
جوران طی دوران شغلیش، کتاب های برجسته بین المللی، دوره های آموزشی و کتاب های آموزشی زیادی را منتشر کرد که به بیش از 16 زبان دنیا ترجمه شدند. بیش از 40 دکترای افتخاری، عضویت افتخاری، مدال و جایزه در سراسر جهان دریافت كرد. به دلیل فعالیت هایش در حوزه کیفیت و توسعه کنترل کیفیت در ژاپن و کمک به روابط دوستانه آمریکا و ژاپن، جایزه ویژه ای دریافت کرد و در انگلستان نیز مدال ملی فن آوری به او اعطا شد.
جوران کار حرفه ای خود را از سال 1924 آغاز کرد و در بخش بازرسی شرکت برق منطقه ای در هاثورن مشغول به کار شد، این شغل علاقه او به کیفیت را برانگیخت. نیروگاه هاثورن دارای 40000 نیرو بود که 5000 نفر از آنها بازرس بودند. جوران به دلیل حافظه قوی خود، خیلی سریع تمام منطقه را یاد گرفت. توانایی های فکری و تحلیلی جوران، خیلی زود شناخته و به سرعت به مشاغل مدیریتی منصوب شد.
در 1926، تیم پیشگامان آماری کنترل کیفی شرکت لابراتوارهای بل به نیروگاه هاثورن آمدند تا برخی روش ها و تکنیک های او را به کار بگیرند. جوران به عنوان یکی از 20 مربی این تیم انتخاب شد تا در برنامه آموزشی آن شرکت کند و سپس به عنوان یکی از دو مهندس واحد جدید بازرسی آماری این شرکت انتخاب شد. در این سمت کتاب نخست خود با عنوان "شیوه های آماری قابل کاربرد در قبال مشکلات تولید" را به رشته تحریر درآورد.
تا 1937، جوران علاوه بر ریاست صنایع مرکزی سازمان برق منطقه ای غرب در نیویورک، مسئول آموزش درون سازمانی بود، از شرکت های مختلف بازدید و در مورد کیفیت و مهندسی صنایع جلسات مباحثه را برگزار می کرد. در واقع از طریق یکی از همین بازدیدها در جنرال موتورز در دیترویت به این نتیجه رسید که مردم محصولاتی کم اما با کیفیت بالا را ترجیح می دهند. او این اصل را «اصل پارتو » نامید و آن را در کتاب خود به نام کنترل کیفیت (1951) تشریح کرد.
در 1941، جوران به عنوان دومین مدیر برنامه وام – اجاره در نیویورک منصوب شد. او چهار سال مسئول این برنامه بود و توانست به کمک دیدگاه هایی که در آنجا پیاده کرد، تا حد زیادی هزینه ها را کاهش دهد.
در سال 1945، او نیویورک و شرکت برق منطقه ای غرب را با هدف نگارش سخنرانی ها و ارایه مشاوره هایش ترک کرد. در سال 1951، او با انتشار "كتاب کنترل کیفیت" به شهرت رسید. در 1954، به دعوت اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپن، مجموعه ای از سخنرانی هایش را در این کشور ارایه کرد. اگرچه خود جوران اعتقادی به این موضوع ندارد، اما در داخل ژاپن اعتقاد بر آن است که همین سخنرانی ها مبنای حرکت اقتصاد ژاپن به سمت اصول کیفیت هستند. ایده های برگرفته از این سخنرانی ها، منجر به انتشار کتاب پیشرفت مدیریتی در 1964 شد.
در 1979، انستیتو جوران را با هدف افزایش آگاهی مردم از عقایدش تأسیس کرد. این انستیتو، فیلمی از مجموعه سخنرانی هایش با عنوان "دیدگاه های جوران پیرامون توسعه کیفیت تهیه كرد و وی تا دهه 1990 به نگارش مطالبش ادامه داد. او یکی از بنیانگزاران جایزه ملی مالکولم بالدریج در زمینه کیفیت بود. جوران در سال 1987 از ریاست این انستیتو بازنشسته شد.
تفکر کلیدی جوزف جوران
اصل پارتو
جوران در دوران جوانی تاكید كرد باید معایب و نقص ها به ترتیب رخ دادن فهرست بندی شوند، تا تعداد بسیار کمی از معایب منجر به ایجاد انبوهی از مشکلات نشوند. همچنان که دوران شغلی او در حوزه مدیریت ادامه می یافت، او متوجه رخ دادن این پدیده در دیگر حوزه ها شد. بدین ترتیب، ایده «معدودی موضوعات مهم و انبوهی موضوعات بی اهمیت» را مطرح كرد.
در دهه 1930، از جوران خواسته شد، با یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو همکاری کند ( وی الگوی ریاضی را برای تشریح توزیع ناعادلانه ثروت مطرح کرده بود). پارتو این الگو را به یک مدل جهانی تبدیل نکرده بود و هرگز هم سخنی از آن به میان نیاورده بود. در نگارش نخستین نسخه کتاب کنترل کیفیت، جوران نیازمند اطلاعاتی کوتاه درباره این الگو بود. او با یادآوری کارهای پارتو، به اصل توزیع ناعادلانه ثروت اشاره کرد. از آن زمان، «اصل پارتو» به یک عبارت استاندارد در توصیف هر وضعیتی تبدیل شده که به موجب آن درصد نسبتاً کمی از عوامل، مسئول درصد بالایی از نتایج هستند.
"پیشرفت مدیریتی" جوزف جوران
جوران در کتاب "پیشرفت مدیریتی"، نظریه خود، در باب کنترل کیفیت را بررسی می كند. محور این کتاب، ایده او در مورد پیشرفت های مدیریتی است.
جوران پیشرفت را به مثابه «تغییری پویا، حرکت به سمت موضوعی تازه و سطحی بالاتر از عملکرد» تعریف می کند. این امر تا حد زیادی در تضاد با کنترل است که به معنا «یکجا ماندن، التزام به استانداردها و پیشگیری از تغییر» است.
مفاهیم سه گانه جوران و نقشه راهنمای برنامه ریزی کیفیت
پیام جوران در مورد کیفیت، دارای ابعاد گوناگونی است. او بر موضوعات گسترده تری همچون برنامه ریزی و سازمان، مسئولیت پذیری مدیریتی در قبال کیفیت و اهمیت تعیین اهداف پیشرفت و توسعه تمرکز می کند. به باور وی، کیفیت به طور اتفاقی رخ نمی دهد و باید برنامه ریزی شود. فرآیند افزایش کیفیت، به بهترین نحوه در مفاهیم «سه گانه جوران» خلاصه شده است.
این مفاهیم مبتنی بر سه فرآیند مدیریت مالی یعنی برنامه ریزی مالی، کنترل مالی و پیشرفت مالی است.
تفسیرهای گوناگونی از این مفاهیم سه گانه منتشر شده اند که برخی از آنها در ادامه آمده اند.
برنامه ریزی کیفیت
• شناسایی اینکه مشتریان چه کسانی هستند.
• تعیین نیازهای مشتریان.
• تفسیر نیازها به زبان خودمان.
کنترل کیفیت
• بهینه سازی محصولات برای رفع نیازهای ما و مشتریان.
• توسعه فرآیندی که قادر به تولید محصولات است.
پیشرفت کیفیت
• بهینه سازی این فرآیند.
• اثبات اینکه این فرآیند می تواند در شرایط عملیاتی، محصولاتی را تولید نماید.
• عملی ساختن چنین فرآیندهایی.
«نقشه راهنمای» جوران دربرگیرنده رویکردی دقیق در مورد مراحل مختلف برنامه ریزی کیفیت سه گانه است. این نقشه راهنما، شامل مجموعه اقداماتی منطبق با برون دادها است و بر نیاز به سنجش این فعالیت ها در تمام مراحل اجرایی تاکید می کند.
جوران در کتاب خود با عنوان" کیفیت بر اساس طراحی"، شش فعالیت مشخص شده در این نقشه راهنما را تشریح می کند: تعیین اهداف کیفیت؛ شناخت مشتریان؛ شناخت نیازهای مشتریان؛ توسعه محصولات؛ توسعه فرآیندها؛ ایجاد کنترل های فرآیند و عملی ساختن فرآیندها.
تبلیغات کیفیت
جوران هرگز هوادار تبلیغات کیفیت بر مبنای شعارها و وعده ها نبود. وی بحران کیفیت غرب در اوایل دهه 1980 را نتیجه ابتکارات کیفی بیش از حد می داند که مبتنی بر تبلیغاتی فاقد برنامه ریزی و ثبات هستند. از نظر او، برنامه ریزی و عمل باید 90 درصد چنین ابتکاراتی را تشکیل دهند و 10 درصد باقی مانده انگیزشی هستند.
فرمول جوران برای موفقیت چنین است:
• تعیین اهداف ویژه قابل تحقق؛
• تعیین طرح هایی برای دستیابی به آن اهداف؛
• تعیین روشن مسئولیت ها برای نیل به اهداف؛
• تعیین مشوقهایی در مورد نتایج به دست آمده.
توصیه های دهگانه جوران
جوزف جوران همچون دمینگ به دلیل توصیه هایش به ژاپنی ها شهرت یافت. تاكید او بیشتر بر مشتری بود، از دیگر نقطه نظرات او این است كه سازمانها باید هزینه كیفیت را كاهش دهند. این با رویكرد دمینگ كه هزینه كیفیت را نادیده می گیرد كاملاً متفاوت است.
جوران كیفیت را «مناسب برای استفاده» تعریف می كند و یك رویكرد 10 ماده ای به كیفیت دارد
1 - از نیاز به ارتقا آگاه شده و برای آن فرصتی فـراهم كنید؛
2 - برای ارتقا هدف تعیین كنید؛
3 - بــرای دستیابی به هدف سازماندهی كنید؛
4 - آموزش دهید؛
5 - برای حل مشكل، پروژه اجرا كنید؛
6 - پیشرفت را گزارش دهید؛
7 - تقدیر كنید؛
8 - نتایج را منتقل كنید؛
9 - موفقیت را حفظ كنید؛
10 - برنامه ریزی سالانه حركت را حفظ كنید.
جوزف جوران در یک نگاه
مشارکت جوران در تحول فلسفه کیفیت ژاپن، به تحول این کشور و تبدیل آن به یک رهبر، در بازار کمک شایانی کرد. تاثیرگذاری او بر شرکت ها و مدیریت غربی را به این امر بیفزایید تا ببینید، جوران فردی است که بیش از نیم قرن تاثیرگذار بوده است.
جوران مشاغل مختلف مدیریتی را تجربه کرد، اگرچه شهرت او برگرفته از عقاید و تفکرش در باب موضوع کیفیت است اما تاثیرگذاریش در زمینه مدیریت به مراتب بیشتر است. وی نقش های مختلفی را ایفا کرد مانند نویسنده، معلم، مربی و مشاور؛ هزاران مدیر موفق امروز، خود را مدیون او می دانند، و تا حد زیادی از افكار و روش های جوران درس آموخته اند هرچند، که در بسیاری مواقع، نامی از خالق این درسها برده نمی شود.
برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :
1 . جوزف جوران کیست ؟ |مبدع برنامه ریزی برای کیفیت
3 . چگونه برای آینده کسب و کارمان سناریو ی برنامه ریزی داشته باشیم ؟
4 . رهبری 360 درجه | تأثیر گذاری از هر نقطه ای از سازمان
5 . چرا برخی رهبران مدیریتی نقشی مخرب دارند ( بخش سوم راهکارها و شیو ه ها ) ؟
آثار کلیدی جوران
«پیشرفت مدیریتی»، 1964
«کتابچه کنترل کیفیت»، 1988
«برنامه ریزی کیفیت»، 1988
«رهبری برای کیفیت»، 1989
«کیفیت بر اساس طراحی»، 1992
«برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل کیفیت» همراه با فرانک گرینا ، 1993
«پیشرفت مدیریتی»، چاپ مجدد، 1994
یک پند، یک درس :
«در زبان رهبران صنعتی، کیفیت در وهله اول یک مشکل کسب و کار است تا یک مشکل فنی.» جوزف جوران
«به طور گسترده ای، برنامه ریزی کیفیت، شامل توسعه محصولات و فرآیندهای مورد نیاز برای رفع نیازهای مشتریان است.» جوزف جوران
اداره یک کسب و کار فرآيندي مستمر از درهم شكستن سيستم ها و به چالش كشيدن قواعد مرسوم است. مارك مك كورماك