رقابت بر سر هزینه ها، ابزاری کارآمد برای موفقیت | چگونه کاهش هزینه ها را به اجرا در آوریم؟
رقابت بر سر هزینه ها
دینا لوئیس دایائو
خلاصه رقابت بر سر هزینه ها
• بسیاری از شرکت ها هزینه هایشان را به عنوان یک تاکتیک دفاعی کوتاه مدت و در واکنش به محیط پیچیدة اقتصادی، رقابت یا یک بحران داخلی کاهش می دهند. البته، رهبران موفق برای کاهش هزینه ها منتظر بحران نمی مانند. آنها به عنوان یک رویکرد استراتژیک، بر کنترل هزینه ها تمرکز می نمایند.
• این شرکت ها در مورد زنجیرة ارزشی داخل سازمان ها باز اندیشی می کنند و در نتیجه کالاها و خدماتشان را ارزان تر از رقبایشان ارایه می کنند. این امر به سودآوری بیشتر و جریان نقدی بهتر می انجامد.
• برای کاهش هزینه ها، رهبري اهمیت بیشتری می یابد، زیرا تولیدات و خدمات بیشتری باید به عنوان کالاهای یک شرکت ارایه شوند. در بازارهایی که در آنها قیمت یک عامل تاثیرگذار در تصمیم مشتری به خرید کردن است، چرا نباید رهبری چنین اهمیتی داشته باشد؟
مقدمه رقابت بر سر هزینه ها
شرکت نیسان با کنار گذاردن تامین کنندگان ناکارآمد قطعات خودروهایش و ادغام برخی از آنها، توانست تا 10 درصد در هزینه هایش صرفه جویی نماید. این میزان صرفه جویی حدود 5/2 میلیارد دلار بود.
گروه ماینور فود که مالکیت تعدادی رستوران زنجیره ای که انواع پیتزا، بستنی و استیک را در سراسر تایلند در اختیار دارد، توانست با استراتژی کاهش هزینه ها و کارآمد سازی فعالیت هایش، از بحران مالی آسیا جان سالم به در ببرد.
الکترولوکس با این شیوه تو نست در مقطعی از 4/12 میلیارد دلار فروشش 760 میلیون دلار سود ببرد.
در مواجهه با یک محیط دشوار اقتصادی، فشارهای رقابتی یا بحران های داخلی، بسیاری از شرکت ها به سراغ کاهش هزینه هایشان به عنوان یک تاکتیک دفاعی رفته اند. البته، شرکت های کم هزینة پیشگام، همچون شرکت کوانتا کامپیوتر در تایوان، شرکت تولید غذاهای آمادة جولیبی فودز در فیلیپین، شرکت خرده فروشی رامایانا لستاری سانتوسا (آر ال اس) در اندونزی و شرکت ژاپنی فست ریتیلینگ در ژاپن، برای کاهش هزینه هایشان منتظر بحران باقی نمی مانند. آنها بر کنترل هزینه ها به عنوان یک عامل استراتژیک تمرکز می کنند. این امر پیشرفت در موقعیت بازار و رشد محصولات نهایی را به دنبال خواهد داشت.
به جای تمرکز صرف بر کاهش هزینه ها، شرکت های کم هزینة پیشگام، در مورد زنجیرة ارزشی درونی خود باز اندیشی می کنند یعنی برای تولید محصولات و خدمات مورد نیاز، اقداماتی خاص انجام می دهند.
برخي از اقدامات آنها شامل موارد ذیل است :
• اقدام به بهینه سازی امکانات و منابع می نمایند؛
• کاهش هزینه ها را از طریق کنترلهای دقیق و اجتناب یا حذف حساب های نه چندان سودآور دنبال می کنند.
• هزینه ها را به حداقل می رسانند ( اما به طور کامل حذف نمی نمایند ) و کارآیی حوزه هایی همچون تحقیق و توسعه را افزایش می دهند.
در نتیجه، آنها به پیشرفت هایی خوب، همچون افزایش بهره وری، کاهش زمان تولید و کاهش هزینه ها دست می یابند، آنها می توانند با پولی کمتر از رقبایشان، کالاهایشان را تولید و خدماتشان را ارایه دهند. این امر به معنای سودآوری و جریان نقدی بهتر است. به طور غیرمستقیم، این امر می تواند مزایای مهم دیگری همچون خدمات بهتر به مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان را به دنبال داشته باشد.
خصوصیات مشترک شرکت های کم هزینة پیشگام
چگونه شرکت های کم هزینة پیشگام، محصولات و خدماتشان را با کمترین هزینه ارایه می دهند؟
شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه دارای خصوصیات مشترک زیر هستند :
1 . شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه به خوبی از عهده اداره هزینه هایشان بر می آیند
فست ریتیلینگ که جزو فروشگاههای برتر و بزرگ لباس در ژاپن است، هزینه هایش را با تمرکز بر تعدادی محصولات اصلی خرید انبوه از تولیدکنندگان کم هزینه که عمدتاً در چین هستند، کاهش داده است. قیمت های رقابتي آن به ایجاد وفاداری مشتریان کمک می کنند.
آر ال اس که یک شرکت فروشگاه بزرگ زنجیره ای در اندونزی است، نه تنها هزینه های عملیاتی خود را محدود کرده بلکه از سرمایه خود به طرق مختلفی استفاده می نماید. این شرکت به جای اینکه مالکیت فضای خود را در اختیار داشته باشد، آن را اجاره می دهد و از اعتبار عرضه کنندگانش برای تامین هزینه های فعالیت هایش بهره می برد.
2 . شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه به لحاظ عملیاتی عالی و کارآمد هستند
چگونه بزرگ ترین عرضه کنندة خدمات جراحی چشم در جهان، هزینة جراحی آب مروارید را به 10 دلار کاهش داده در حالی که هزینة همین عمل در بیمارستان های ایالات متحده حدود 1650 دلار است؟ بیمارستان تخصصی جراحی چشم آراویند در هندوستان توانسته با عمل کردن هم زمان چند بیمار در یک اطاق عمل، هزینه هایش را به میزان زیادی کاهش دهد. در ایالات متحده بیمارستانها اجازه نمی دهند که بیش از یک بیمار در اطاق عمل بستری شود. اما آراویند هیچ گونه عفونتی را تاکنون تجربه نکرده است.
پزشکان آراویند تجهیزاتی را ایجاد کرده اند که امکان انجام عمل جراحی در 10 تا 20 دقیقه را فراهم آورده است. آنها آنقدر مولد هستند که بیمارستان توانسته 40 درصد سود از این روش به دست آورد. این در حالی است که 70 درصد بیماران آن هیچ پولی نمی پردازند و بیمارستان نیز به هیچ وجه به اهداکنندگان و خیرین وابسته نیست.
3 . شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه می دانند که ارزان بودن الزاماً به معنای کیفیت پایین نیست
تویوتا توانسته به کمک روش هایش، به کم هزینه ترین تولیدکنندة باکیفیت ترین خودروها در جهان تبدیل شود. بازار خودروی ژاپن دارای 115 عیب برای هر 100 خودرو در مقایسه با 162 عیب برای فورد بود. هزینة میانگین تضمین کیفیت هر خودرو حداقل 400 دلار در ژاپن، 650 دلار در فورد و 550 دلار در جنرال موتورز است. در نتیجه، تویوتا از مزیت هزینه ای 1800 دلار برای هر خودرو نسبت به فورد بهره مند است، زیرا این شرکت از اثربخشی و توانایی بالاتری برای کنترل قیمت های بالا برخوردار است.
تقریباً 90 درصد محصولات فروخته شده "فست ریتیلینگ" تحت قراردادهای انحصاری و استانداردهای سختگیرانه کیفیت در چین ساخته می شوند. این شرکت توجه خاصی به موضوع کیفیت دارد و همواره ضمانت های مناسبی را در قبال محصولاتش ارایه می دهد.
4 . شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه، مشتریان وفادار را حفظ و مشتریان جدید را جذب می نمایند.
وقتی مک دونالد ژاپن قیمت همبرگرهایش را نصف کرد، این حرکت باعث مراجعة مشتریانی جدید شد. در فیلیپین جولیبی که رهبر بازار غذاهای آماده است، به نتیجة مشابهی دست یافت. در طول بحران مالی آسیا، این شرکت غذاهایش را با قیمت های مختلفی ارایه کرد و در نتیجه به مشتریان تازه ای دست یافت.
5 . شرکتهای پیشگام در کاهش هزینه، فرهنگی را ترغیب می کنند که از اتلاف منابع متنفر است و از نیاز به کنترل هزینه ها آگاه است
شرکت هولدینگ HSBC یکی از بزرگترین و کارآمدترین سازمان ارایه دهندة خدمات مالی و بانکداری است که همواره به این موضوع افتخار می کند که توانسته هزینه هایش را در سطحی پایین نگه دارد. جان بوند رییس هیات مدیرة آن نماد قناعت و صرفه جویی است. او معروف به این است که وقتی دفترش را ترک می کند، تمامی لامپها را خاموش می کند، در بخش معمولي ( economic ) هواپیما سفر می کند و برای تردد همیشه از مترو استفاده می نماید. دیگر مدیران این شرکت نیز از رییس خود تبعیت می کنند، وقتی آنها به مسافرت می روند، به ندرت از بخش درجه یک (فرست کلاس) استفاده می نمایند و به جای هتل های پنج ستاره، در هتل های معمولی اقامت می گزینند. این امر منافع قابل توجهی برای این شرکت داشته است : اکثر رقبای انگلیسی آن، بیش از دو برابر HSBC هزینه بابت مسافرت ها و تفریح مدیران خود می پردازند.
توجه به هزینه ها، شاخصة مدیریت شرکت خطوط هواپیمایی سنگاپور است. مدیر عامل این شرکت، در اطاق کوچکی در دفتر مرکزی این شرکت کار می کند و گاهی اوقات نیز در بخش هواپیماهای شرکت خود مسافرت می نماید. مدیران شرکت فاقد برگه های سهام یا سالنی برای غذا خوردن هستند و حتی فضایی برای پارکینگ نیز در اختیار ندارند. کنترل دقیق هزینه ها، به ترازنامة قوی این شرکت با حداقل بدهی منجر شده است. ارزش قوی سهام این شرکت، آن را قادر ساخته تا کسب و کارش را توسعه دهد و صدها میلیون دلار در قبال ایجاد تحول در حمل و نقل مسافران سرمایه گذاری کند.
چگونه کاهش هزینه ها را عملی کنیم ؟
• محورهای کاری کسب و کارتان را به خوبی درک کنید. پرسش هایی بنیادی را در مورد هر یک از فعالیت های مورد نیاز خود برای تولید محصولات و خدمات خود مطرح نمایید.
• فعالیت های دارای هزینة بالا و هزینة کم را متمایز سازید. مشخص نمایید، برای کنترل هزینة هر فعالیت باید چه اقداماتی انجام دهید.
• فعالیت هایی را حفظ نمایید که ارزش افزوده به دنبال دارند. آنهایی را که ارزش افزوده ندارند حذف کنید.
• فرصت های کاهش هزینه ها را مشخص کنید و آنها را اجرا نمایید. در تمام طول زنجیرة ارزشی، فعالیت هایی را دنبال کنید که باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.
• در نظر بگیرید، چگونه فرهنگ کنترل هزینه ها را در سازمان ایجاد نمایید. کنترل هزینه ها را به یک موضوع استراتژیک تبدیل کنید که می تواند برتری سازمان شما را حفظ کند.
نتیجه گیری در مورد نحوه کاهش هزینه ها
این داستان های موفق اثبات کنندة آن هستند که هدایت کاهش هزینه ها، یک رویکرد اثبات شده برای رقابت موفق در بازار است. با پرسیدن پرسش های اساسی درباره فرآیندهایی که محصولات یا خدمات شما را می آفرینند، با انجام فعالیت هایی که کم هزینه هستند، با حذف فرآیندهایی که واقعاً ارزش افزوده ندارند، و استفاده از تمامی فرصت های کاهش هزینه ها، یک شرکت می تواند ضمن کم هزینه بودن، رقابتی خوب داشته باشد.
برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :
1 . جایگاه و اهمیت حسابرسی داخلی در حوزه کسب و کار | فهرست راهنمای عملی حسابرسی داخلی
3 . چگونه برنامه استراتژی را برای کسب و کار تدوین کنیم ؟
4 . رهبری 360 درجه | تأثیر گذاری از هر نقطه ای از سازمان
5 . چگونه ساختار فروش را با چرخة حیات کسب و کار هماهنگ کنیم (بخش اول معضلات فروش ) ؟