mhi - هنری فورد کیست ؟ اهداف و آرزوهای یک کارآفرین

هنری فورد کیست ؟ اهداف و آرزوهای یک کارآفرین

فورد می گوید: «حتی وقتی خیلی جوان بودم، به دنبال این بودم که کارها را به روش بهتری انجام دهم. همین امر بیش از پیش مرا به مکانیک علاقه  مند کرده بود.» به مدت هشت سال، فورد روزی 12 ساعت کار می کرد و سپس به منزل می آمد تا به تکامل طرح و اختراعش بپردازد. با وجود توان بالقوة اتومبیل فورد، هیچ کس علاقه ای به سرمایه گذاری بر روی آن نداشت. طول زندگيش، روشهاي مختلف خط مونتاژ و توليد انبوه را معرفي کرد که ماهيت توليد را تغيير داد و به همين دليل است که استفاده از عبارت «تغيير  الگو » در مورد فورد صحيح به نظر ميرسد.  


هنري فورد
 

هنري فورد  (1947-1863) هم يک مهندس بود، هم يک مخترع و هم يک کارآفرين. استعداد او در زمينة مهندسي و هوش ذاتيش، باعث شده بود که ماکت خودروهايي را در حياط خانه¬اش طراحي کند. استعداد فورد به او کمک کرد تا شرکت فورد موتور  را تاسيس نمايد. تا سال 1924، فورد 10 ميليون دستگاه از خودروي خود راکه به معروف به مدل تی   بود و به رنگهاي مختلفي توليد مي¬شد ، به فروش رساند. فورد به کمک اين خودرو توانست رکورد سرعت بر روي زمين و قالبهاي توليدي را بشکند. او در طول زندگيش، روشهاي مختلف خط مونتاژ و توليد انبوه را معرفي کرد که ماهيت توليد را تغيير داد و به همين دليل است که استفاده از عبارت «تغيير  الگو » در مورد فورد صحيح به نظر ميرسد.  

 

1863. تولد
1884. حضور در دانشکدة بازرگانی به مدت سه ماه
1896. مدیر ارشد کارخانة برق ادیسون  در دترویت . رانندگی با وسیلة نقلیه اش اولین بار در خارج ازحیاط منزلش
1901. پیروزی فورد در مسابقات اتومبیلرانی گراس پوینت 
1903. تاسیس شرکت فورد موتور
1905. تولید مدل ای فوردموبیل 
1908. قرار گرفتن نخستین خودروی مدل تی در خط تولید
1914. تعیین حداقل 5 دلار دستمزد برای کارگران غیر ماهر
1918. ساخت کارخانة ریور روج 
1919. انتصاب ادسل  پسر فورد به ریاست شرکت
1924. تولید ده میلیون دستگاه خودروی مدل تی
1928. تولید دومین مدل ای
1945 واگذاری قدرت به پسر بزرگش هنری دوم 
1947. درگذشت.


پیشینه و ظهور فورد


در سال 1863، هنری فورد در مزرعة پدرش در گرینفلد  در نزدیکی شهر دترویت در ایالت میشیگان  چشم به جهان گشود. مانند هر پسری علاقة زیادی به مکانیک و مهندسی داشت. او قطعات ساعت دوستانش را از هم باز و دوباره آنها را سر هم می¬کرد. در مدرسه او توانست از مواد زاید یک موتور بسازد. فورد همواره به دنبال راههایی برای توسعه بود. خود او می گوید: «حتی وقتی خیلی جوان بودم، به دنبال این بودم که کارها را به روش بهتری انجام دهم. همین امر بیش از پیش مرا به مکانیک علاقه  مند کرده بود.»


در 16 سالگی، فورد مدرسه را به پایان رساند و به عنوان مهندس در شرکت جیمز فلاور  در شهر دترویت مشغول به کار شد. او که درآمد هفته¬ای 5/2 دلار را کم می¬دانست، عصرها نیز در یک مغازة جواهرفروشی کارمی-کرد. پس از مدتی او به شرکت درای داک انجین ورکس  رفت تا در بخش دیگری از فعالیتهای مهندسی مشغول به کار شود. تا سال 1896، او به عنوان مهندس ارشد کارخانة برق ادیسون مشغول به کار بود اما احساس می-کرد که نمی¬تواند خودش را به کار مهندسی محدود کند و در نتیجه پروژه¬های مد نظرش را در منزل انجام می-داد. 


به نظر می¬رسد مهارتهای برنامه¬ریزی استراتژیک فورد، در مراحل اولیة کاری او چندان توسعه نیافته بودند. نخستین اتومبیل ماکت او دارای چهار محور بود و آن را در انبار حیاط منزلش ساخته بود. این خودرو آن قدر بزرگ بود که فورد نمی¬توانست آن را از انبار بیرون آورد. این امر باعث شد که او دیوارهای انبار را بردارد تا بتواند این ماشین متحرک بی نیاز به اسب را بیرون آورد. 


به مدت هشت سال، فورد روزی 12 ساعت کار می کرد و سپس به منزل می آمد تا به تکامل طرح و اختراعش بپردازد. با وجود توان بالقوة اتومبیل فورد، هیچ کس علاقه ای به سرمایه گذاری بر روی آن نداشت. نقطة عطف کار فورد، زمانی بود که او در مسابقات گراس پوینت پیروز شد. اگر چه فورد هیچ تجربه¬ای نداشت، اما وارد این مسابقه شد، با خودروی خودش رانندگی کرد و برنده شد. او در سال 1902 نیز همین موفقیت را تکرار کرد. این پیروزی باعث جلب نظر سرمایه¬گذاران شد و پس از چند بار شکست، سرانجام شرکت فورد موتور شروع به فعالیت کرد. با معرفی خودروهای چهار سیلندر، فورد رکورد سرعت در جهان را شکست و توانست یک مایل مسیر یخ زدة دریاچة سینکلیر  را در عرض 39 و یک پنجم ثانیه طی کند که هفت ثانیه کمتر از رکورد قبلی بود. 

لحظات مهم  زندگی فورد


هدف فورد، تولید خودرویی بود که برای همگان مناسب و راحت باشد. او می¬گفت: «هر ایده¬ای که مبتنی بر بهترین خوبیها و برای بیشترین تعداد افراد باشد، نهایتاً موفق خواهد شد.» خودروهای رقیب محصولات فورد همچون کادیلاک بسیار گران بودند و هزاران دلار قیمت داشتند لذا اکثر مردم عادی توان خرید آنها را نداشتند. نخستین خودروی تجاری فورد، مدل ای فوردموبیل در سال 1905 بود. قیمت آن 850 دلار بود که به مراتب کمتر از خودروهای رقبا بود .این مدل  به دلیل طرح نو و بدیعش، بازاری انبوه یافت. در سال 1908، مدل تی آن را تکمیل کرد.

 
تقاضای گسترده برای مدل تی، فورد را بر آن داشت تا فرآیند تولید را اصلاح کند و کارآیی آن را بالا ببرد. در ابتدا، خودروها در خط تولید بر روی یک سکو قرار می¬گرفتند و افراد از آنها بالا می¬رفتند تا کارهای مختلفی انجام دهند. فورد این فرآیند را ساده کرد به طوری که هر نفر تنها یک کار را انجام می¬داد نه اینکه افراد مختلف کارهای مختلف را انجام دهند. سپس او خودروها را پشت سر هم قرار داد. آنها با سرعتی پایین بر روی یک نقاله حرکت می¬کردند و افراد کارشان را انجام می¬دادند. این کار ساده اما اثربخش، باعث افزایش تولید از 100 هزار به 200 هزار دستگاه شد و در عین حال باعث کاهش 1500 نفر از نیروی کار شد. 


کار در خط تولید بسیار دشوار و طاقت¬فر سا بود و گردش کارکنان بسیار بالا بود. در سال 1914، فورد برخلاف میل باطنی خود، حداقل دستمزد کارگران در هر ماه را به 5 دلار افزایش داد که این امر باعث شد کارگران از دور و نزدیک به سمت شرکت او سرازیر شوند. دهها هزار نفر به شرکت خودروسازی فورد پیوستند. 


تا سال 1924، فورد توانست 10 میلیون دستگاه خودرو مدل تی تولید کند و کارخانة جدیدی در ریور راوج ساخت و دستمزدها را به 6 دلار افزایش داد. او وقت کمتری را به مدیریت اختصاص می¬داد و پسرش ادسل که در سال 1919 به سمت ریاست شرکت منصوب شده بود، مدیریت را بر عهده گرفته بود. فورد از تواناییهای مدیریتی چندان بالایی برخوردار نبود و همین امر مشکلاتی را برای شرکت او به وجود آورد. او از جمله کارآفرینانی بود که نمی¬خواست به کار شرکتش پایان دهد. در سال 1945، فورد مجبور شد که پسر بزرگش یعنی هنری دوم را به سمت مدیر شرکت منصوب نماید. سرانجام در آوریل سال 1947، فورد در  84 سالگی از دنیا رفت. 

نتیجه از زندگی کاری فورد


غالباً از هنری فورد به عنوان یکی از مهم¬ترین و تاثیرگذارترین افراد قرن بیستم نام برده می¬شود. فورد کسی است که تولید خودرو به صورت انبوه را آغاز کرد. خودرو وسیله¬ای بود که زمانی تنها ثروتمندان می¬توانستند از آن استفاده کنند و این در حالی بود که بسیاری از خودروهای تولیدی آن زمان نامطمئن، دارای مهندسی ضعیف و بسیار گران قیمت بودند. فورد این روند را تغییر داد. با تولید انبوه، فورد مدل تی را به مردم معرفی کرد. این انقلابی بود که باعث شد فورد به ثروتی 1 میلیارد دلاری دست یابد و در عین حال به آرزوی سفر راحت میلیونها نفر جامة حقیقت بپوشاند. 


برای اطلاعات بیشتر

کتب


«موفقیت یک ایده: داستان هنری فورد» -- رالف دابلدی ، 1934
«زندگی من و کار» -- هنری فورد، 1923

پندها :

«کسب و کاری که جز پول هیچ چیزی را بدنبال نمی آورد، کسب و کار ضعیفی است.» هنری فورد
«گاهی اوقات، هیچ چیز به اندازة انسان، نیازمند ترمیم نیست. اما چنین انسانهایی آخرین کسانی هستند که از این موضوع مطلع می¬شوند.» هنری فورد
 

نظرات
دیدگاه ارسال کنید